A ajuns să îmi placă mult Coreea de Sud după ce m-am uitat la niște filme și am încercat niște feluri de mâncare. Am mai citit și Pachinko, și dusă am fost.
În toamnă am reușit să vizitez țara și m-a luat prin surprindere de multe ori. Uimirea a fost la fiecare pas, mai întâi pentru că eram acolo, și apoi pentru cât de spectaculos și atrăgător ni se arăta totul.
Care a fost prima imagine?
Una scoasă chiar din filme. Semafoare în trotuar și sistem intuitiv pentru transportul în comun.
De asemenea, acești oameni cu acest street style:
@sadiafza Korean Street Fashion 🇰🇷 #korea #한국 #seoul #fypシ #foryou #pourtoi ♬ beat it by chris brown and sean kings – Neon
Cum a ajuns să fie Coreea de Sud atât de cool?
Mi-am pus mult întrebarea cum a ajuns Coreea de Sud să fie atât de cool. De ce dintre toate țările asiatice, industria de frumusețe, mâncarea și trupele ei sunt virale?
Răspunsul este HALLYU, cultura pop care a devenit atât de cunoscută după un plan foarte bine pus la punct.
Corea de Sud, o țară mărunțică din Asia de Est, ar fi avut toate premisele să nu își revină după războaiele civile și ocupația recurentă a Japoniei. Cu toate astea, acum este una dintre cele mai bogate țări ale lumii.
Totul începe cu naționalismul și acest sens al comunității, care este evident în comportamentul coreenilor. Când au trecut printr-o criză economică în 1997, și-au donat aurul personal pentru a plăti datoria externă a țării: verighete, medalii de aur și bijuterii de familie.
Cultura pop a salvat turma
Hallyu a fost cea mai surprinzătoare schimbare de paradigmă din istoria sud-coreeană contemporană.
În Hallyu sunt incluse k-pop, gastronomia, serialele sud-coreene, k-beauty, Seoul ca loc ideal pentru operații estetice și start-up-uri. Această formă de putere internațională se numește soft power. (termen politic care descrie puterea intangibilă pe care o țară o transmite prin imagine în loc să o facă prin mijloace de coerciție.)
Motivul pentru care Coreea de Sud a mizat pe arme inofensive (entertainment, modă, muzică) este că nu a putut avea tehnologie militară.
La sfârșitul cei de-al Doilea Război Mondial, au semnat un tratat de apărare cu Statele Unite, prin care nu mai aveau libertatea să investească în arme sau să ia decizii de acest fel fără participarea SUA. Cumva și-au susținut valorile proprii, ținând cont că deși a fost invadată de numeroase ori, nu a invadat niciodată alte țări.
Coreea de Sud nu a avut armată, nici influență economică sau geopolitică, dar a avut cel mai important element aflat în întregime sub controlul propriu: strategia de PR.
Cum și-a construit Coreea de Sud brandul de țară
Deși am fi tentați să credem că totul este un trend și influențele coreene au reușit să fie virale din senin, adevărul este că nimic nu este accidental. Totul a reprezentat o strategie a unui guvern care a transformat Hallyu într-o prioritate absolută a statului.
După cum am spus mai sus, în 1997 a fost o mare criză economică în Asia. Guvernul coreean a fost nevoit să împrumute 57 milioane de dolari de la Fondul Monetar Național. Acea zo poarta numele de: “ziua umilinței naționale”.
Președintele nou a rezolvat situația găsită angajând un om de PR.
Au urmat niște pași spre stimularea spiritului antreprenorial, atragere de investitori străini, punerea bazelor industriei de divertisment – filme, muzică, jocuri video.
Una dintre măsuri a fost obligativitatea cinematografelor de a difuza câteva luni pe an filme produse în Coreea de Sud. Alta presupunea investirea fondurilor guvernamentale în start-up-uri sau normalizarea camerelor de karaoke (în coreeană, norae-bangs), pentru ca artiștii să primească drepturi de autor. Norae-bangs sunt atât de populare încât în Seul sunt străzi întregi cu localuri din care se aude muzică fredonată.
Toate aceste scopuri au fost realizate cu ajutorul unor planuri pe ani de zile.
De exemplu, pentru casele de discuri procesul începea cu alegerea unei persoane după un tipar dezirabil, apoi investeau zeci de mii de ore în pregătirea lui. Semnau un contract standard pe 13 ani, primii cinci ani erau pentru învățare, iar următorii ani confirmau investiția. Vorbim ulterior de trupe ca BTS și BLACKPINK, dar evident și de proiecte care au eșuat.
În 2020 BTS a produs 1,4 miliarde de dolari, adică 0,3 din PIB-ul țării. Acum că membrii BTS sunt în armată (lucru obligatoriu pentru bărbați în Coreea de Sud) și activitatea trupei este suspendată temporar (până în 2025), sunt ratate încasări de miliarde de dolari.În 2020 guvernul coreean chiar a promulgat o lege prin care serviciul militar obligatoriu poate fi întârziat în cazul starurilor pop.
Bineînțeles că partea proastă a practicilor caselor de discuri este prețul psihic pe care artiștii k-pop îl plătesc. Surmenare, bullying, priorități nerealiste, care fac să se înmulțească problemele emoționale și cazurile de depresie în rândul lor. Aici rămâne un întreg alt capitol de analizat.
Viteză mare de internet și populație fan smartphone
Se spune că Hallyu nu ar fi fost posibil fără Samsung. Filmele și muzica nu ar fi avut vizibilitate fără promovarea pe tv si smartphones. 82,7% din populație are internet și 78,5% sunt utilizatori de smartphone. La metrou au puncte Wi-Fi în vagoane, iar semnalul e impecabil.
Scriu aceasă parte de text pe 1 decembrie, în timpul campionatului mondial de fotbal. Nu știu dacă v-ați uitat la un meci cu echipa Coreei. Eu am nimerit unul și am rămas surprinsă de cum perseverența face diferența. A fost printre cele mai captivante meciuri din ultimul an. Nu neapărat că țara ar fi câștigat, ba chiar cred că ratează calificarea, dar au fost atât de perseverenți și activi până în ultimul minut al prelungirilor. În Europa sunt câțiva jucători foarte buni și mare mi-a fost mirarea să văd suporteri coreeni la stadionul Maradona din Napoli, veniți să îl susțină pe Kim Min-Jae. Oare văd asta doar pentru că acum devin de interes pentru mine știrile despre Coreea de Sud. Probabil!
Later edit: Wow, s-au calificat mai departe, au câștigat în ultimul minut meciul cu Portugalia. Au pierdut ulterior cu Brazilia.
Revin în curând cu traseul nostru de călătorie și alte impresii!
XOXOXOXO
No Comments